Dit is mijn stap: Annemarie Oostra - Lead Digital Branding

Gepubliceerd op 8 juni 2021

Annemarie was amper een jaar als Digital Campaign Marketeer binnen en groeide door. Hoe? Bij haar start bij Essent wist ze waar ze naar toe wilde groeien, heeft dat besproken en heeft haar takenpakket uitgebreid om ervaring op te doen. In haar nieuwe rol als Lead Digital Branding heeft ‘het echte gesprek voeren’ haar geholpen om haar leercurve te pakken.


Van bureau naar opdrachtgever


Vier jaar werkte ze bij Greenhouse voor ze oktober 2019 de overstap maakte naar Essent als Digital Campaign Marketeer: “Ik wilde graag onderdeel zijn van het grotere geheel: alle ontwikkelingen aan de adverteerderskant direct meemaken. Dan kun je eerder inspelen op ontwikkelingen in de markt. Het creatieve aspect van branding vind ik heel leuk: hoe ga je de verschillende merken zo opvallend mogelijk in de markt zetten. Daarnaast wilde ik graag verantwoordelijk zijn voor grote campagnes met de mogelijkheid te innoveren.” Annemarie had overduidelijk haar zinnen op Essent gezet: “Ik had eerder bij Essent gesolliciteerd. De derde keer ben ik aangenomen en mocht ik starten bij het net opgerichte inhouse digital team. We zaten in de startfase, iedereen was relatief nieuw en we waren aan het uitbreiden en groeien. Ik kwam binnen met de ambitie om te leren en ontwikkelen en realiseerde me al snel dat ik door wilde groeien. Ik heb met mijn manager daarover gesproken en kreeg de ruimte om in die beginfase meer te doen naast mijn reguliere werk. Daardoor kon ik snel stappen maken.”



Jaarstrategie en accountverantwoordelijkheid


Annemarie heeft met collega’s meegekeken en extra verantwoordelijkheden op zich genomen: “Ik was in de lead bij het opzetten van de jaarstrategie van Vandebron en Essent Energie+. Daar komt stakeholder management en het creëren van branding- en acquisitieplannen bij kijken. Bij Greenhouse had ik dat wel eens gedaan, maar niet met de diepgang als bij Essent”. Toen eind 2020 twee Leads vertrokken, heeft Annemarie intern gesolliciteerd en … is aangenomen. “Mijn agenda ziet er nu wel anders uit: ik heb veel meetings, schakel met externe partijen voor creatie en offline media, ik geef advies, evalueer en zorg er samen met de specialisten voor dat de campagnes worden opgezet en we blijven ontwikkelen als team. Van die afwisseling krijg ik de meeste energie. Ik ben bij veel trajecten betrokken en ik ben en voel me verantwoordelijk voor onze interne klanten.”


Het echte gesprek voeren

Het meest heeft Annemarie moeten stretchen op het (aan)sturen van diverse stakeholders, het managen van verwachtingen en het behartigen van alle belangen. Hoe ze dat heeft aangepakt? “Door mensen te leren kennen, met elkaar in gesprek te gaan. Dat is niet makkelijk, maar heeft me veel gebracht. ‘Het échte gesprek voeren’ helpt daar enorm bij.”


Annemarie (29) komt oorspronkelijk uit Friesland en is opgegroeid in Den Bosch. In haar vrije tijd borrelt ze graag met vrienden en collega’s. Om haar zinnen te verzetten bouldert ze zeer regelmatig. Ze heeft voor haar studie in Spanje gewoond en volgt – nu ze in de avonduren tijd over heeft – Spaanse les om haar talenkennis uit te breiden. En corona heeft haar nog iets gebracht: ze heeft bordspelletjes (her)ontdekt.


Meer weten over werken en ontwikkelen bij Essent? Neem dan een kijkje op onze website en maak een job alert aan.
Wil je meer weten over werken bij Essent Digital? Kijk dan hier.