Britt is een marketeer in hart en nieren. 8 jaar geleden maakte ze de stap van een telecombedrijf naar Essent. Eerst bij Essent. De afgelopen twee jaar bij energiedirect, waar ze als propositiemarketeer heeft gewerkt en nu in de rol van manager is gestapt. Hoe ze haar ontwikkeling heeft ervaren en waarom ze voor een leidinggevende functie heeft gekozen, vertelt ze hier.
Vliegen en zwemmen
Britt wilde bij een bedrijf gaan werken waar ze kan vliegen én zwemmen: “Bij Essent word je in het diepe gegooid. Als je een goed idee hebt, dan kun je gáán. Doe maar, ga aan de slag! Daardoor heb ik grotere stappen kunnen maken in mijn persoonlijke groei.” Marketing is een breed vak. Britt heeft zich in eerste instantie vooral op retentie gericht: “Ik heb vanaf het begin een sterkte focus op retentie & development marketing gehad. De klant centraal zetten a.h.v. data gedreven inzichten” En ze bleef doorvliegen naar de rol van Product Owner en Propositie Marketeer: “Vooral bij die eerste rol heb ik ontdekt dat het coachingsgedeelte van een aansturende rol me erg aanspreekt. Ik wil mensen in hun kracht zetten en ben leiderschapstrainingen gaan volgen.”
Leren en ontdekken doet soms pijn
De functie van Propositie Marketeer was een bredere functie: “Ik heb veel samengewerkt met andere afdelingen, waaronder IT en C+ Operatie. In deze rol spreek je heel veel mensen en kom je ook op andere ideeën. Zowel werkinhoudelijk als voor je toekomst. Vervolgens heb ik tijdelijk mijn manager vervangen en daarna ben ik gevraagd voor de rol van Teammanager Marketing Activatie voor energiedirect. Eigenlijk hebben al die verschillende rollen mij gevormd en gebracht waar ik nu sta.” Ondanks dat Essent groei en ontwikkeling erg stimuleert, is het niet altijd makkelijk: “Groei kan soms ongemakkelijk voelen. Dat moet je ook waarderen en kunnen omarmen, dat is op zichzelf ook uitdagend.”
Van functioneel naar people management
Als Product Owner had Britt al ervaring opgedaan met het aansturen van een multidisciplinair team op functioneel vlak. Ze ontdekte dat functioneel manager zonder het people gedeelte incompleet voelt voor haar en wilde graag een stap verder. Ze wilde verder groeien en ontwikkelen en besprak dit met haar manager. Ze kreeg de kans: “Ik wil de doelen en parameters uitzetten, team building. Ik geloof heel erg in leading from behind om zo verandering te bewerkstelligen. Resultaat samen behalen is belangrijk. Als mijn team kan shinen ben ik heel blij.” Deze rol heeft ze eerst a.i. mogen ‘uitproberen’. Tien maanden lang groeien en ontwikkelen om tenslotte benoemd te worden in deze managersrol. Kortom, nog steeds aan het vliegen en tegelijkertijd als een vis in het water met haar team dat op retentie&loyalty en acquisitie focust.
Ambities uitdragen
Ben je ambitieus en een zelf-starter? Dan pas je goed bij de cultuur en dynamiek van Essent. Ambities kun je waarmaken. Zelf investeren én ambities kenbaar maken. Dat is dan ook de tip van Britt: “Ik heb altijd al wel aangegeven welke ambitie ik had en binnen welke termijn ik dat voor mij zag. Je ambitie kenbaar maken is altijd goed en geef ook aan wanneer je jezelf die nieuwe rol ziet vervullen. Dan kun je er naar toe werken”. En ze voegt eraan toe: “Het lukt niet altijd in één keer. Geloof in jezelf en heb doorzettingsvermogen, kom voor jezelf op. Soms moet je het eerst laten zien en daarna je kans grijpen.”
Britt heeft een zoontje Seppe (6 jaar) en dochter Coco (2) jaar, ze woont in Bunnik en haar man heeft een eigen restaurant. In huize Potasse draait het dus veelal om lekker koken en uiteten gaan. De (winter)bbq staat ook regelmatig aan. Britt is een ondernemend type en kan niet goed stil zitten: “er is nooit een rustig weekend, ben veel met de kinderen en familie/vrienden op stap”.
Geïnspireerd door het verhaal van Britt en wil je ook doorgroeien naar en bij een organisatie waar je de ruimte krijgt voor jouw ontwikkeling?Bekijk hier onze vacatures binnen Marketing!.