Van meterstanden nabellen in een bijbaan bij energiedirect naar fulltime Teamcoach Klantadvies bij Essent. Het ‘overkwam’ Kai: “Je kunt écht het verschil maken in de beleving van klanten.” Waarom Kai – met een HBO Personeel en Arbeid op zak – bij klantadvies is blijven hangen en wat hij daar heeft geleerd, lees je hier.
Van bijbaan naar fulltime job
2009. Kai studeert Personeel en Arbeid in Den Bosch en is op zoek naar een bijbaan. Die vindt hij in Best. Bij energiedirect. Eerst meterstanden nabellen en daarna aan de slag als klantadviseur: “Ik heb altijd veel gewerkt naast mijn studie. Zeker 20 uur. Ik vond het leuk om te doen en was er goed in.” Na energiedirect, ging hij bij het Essent klantadvies team werken en ook dat liep lekker: “Inmiddels had ik mijn HBO afgerond en ging ik verder op de uni in Tilburg. Die studie bleek niet iets voor mij te zijn en toen ben ik fulltime als klantadviseur gaan werken.” Hij had zelf niet eerder aan een andere baan gedacht: “Ik houd eigenlijk wel van de comfortzone. Ik heb leuk werk, vind het fijn om klanten te helpen met ingewikkelde vragen, heb goed contact met mijn collega’s. Mijn toenmalige manager heeft me eigenlijk aangespoord om een keer iets anders te doen. Dat was spannend, maar het heeft me veel gebracht.”
Chatbots en het echte gesprek voeren
Kai heeft in zijn rol een aantal extra taken op zich genomen wat hem heeft geholpen om te leren en ontwikkelen: “Vorig jaar ben ik gevraagd om de performance op chat te verbeteren en heb ik een bijdrage geleverd aan een nieuw chatprogramma met een chatbot. Toen een coach in mijn team langdurig uitviel heb ik haar vervangen”. Eerder had Kai al eens gesolliciteerd op een coachfunctie. “Ik ben met mijn leidinggevende aan de slag gegaan met de feedback die ik destijds kreeg. Eind vorig jaar heeft Kai weer gesolliciteerd en heeft de coachfunctie gekregen!
Tips voor klantadviseurs
Kai spreekt geen klanten meer en zit nu echt in de vergadermodus. Tegelijkertijd geniet hij ervan dat hij zijn team kan laten ontwikkelen en verbeteren als klantadviseur. Zijn tip voor ontwikkeling: “Zelfs als je graag in je comfortzone werkt, is het prettig om af en toe eruit te treden en iets nieuws te ontdekken. Als je gevraagd wordt om bij een sessie in de business mee te kijken of bij een andere team, of als je een uitnodiging krijgt om in een project deel te nemen, denk dan niet dat je niks kunt toevoegen als klantadviseur! Je bent juist van waarde. Jij hebt klantcontact en weet wat er speelt. Bovendien kun je zo andere mensen leren kennen en krijg je een inkijkje in wat er in de business verder speelt. Het geeft veel meer inzicht en wie weet levert het in de toekomst een mooie nieuwe kans op.”
Kai (32) woont in Boekel, loopt regelmatig hard (af en toe een halve marathon), is een enorme nieuwsjunkie en leest graag biografieën: “Ben je gek op New York? Dan moet je de Power Broker van Robert Caro lezen.” Ook aan de slag als klantadviseur? Kijk dan bij de
mogelijkheden die wij bieden.