Dit is mijn stap: Richie de Vorst - Teammanager MKB service & commercie

Gepubliceerd op 6 september 2021
Richie werkt sinds 2004 bij Essent. Hij is gestart als administratief medewerker en werkt nu als teammanager bij MKB service & commercie. In de tussenliggende 16 jaar heeft hij een enorme ontwikkeling doorgemaakt: “Ik ben een groot voorstander van verandering, daar leer je van. Ik zoek steeds opnieuw een uitdaging en bij Essent ervaar ik ook echt de motivatie”. Lees hier meer over zijn ontwikkeling en growth mindset.


Wat doet een Teammanager MKB service & commercie?


Richie legt uit: “Dat is het klantenservice team van MKB binnen afdeling Klantadministratie. Ik geef direct leiding aan 40 klantadviseurs en drie coaches én ik ben eindverantwoordelijk voor de resultaten van mijn team zoals NPS, first time right, kwaliteit van onze gesprekken en uiteraard commerciële afspraken zoals nieuwe klanten binnenhalen, contracten verlengen en efficiënt werken. Daarnaast heb ik binnen ons Management Team een aantal verantwoordelijkheden met topics zoals vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en beoordeling”. Naast deze dagelijkse activiteiten, houdt Richie zich bezig met verbeterprocessen en neemt hij deel aan verschillende projecten zoals Boost SME.



Groeipijn


Vanaf zijn start bij Essent heeft Richie altijd open gestaan om nieuwe vaardigheden te leren en werkzaamheden op te pakken. En Essent heeft hem die kans gegeven: “Wat mij enorm bij Essent aanspreekt, is dat er faciliteiten geboden worden om te leren in combinatie met ook echt een leeromgeving. Je krijgt als klantadviseur al goede trainingen, cursussen én er zijn voorzieningen op kantoor en online. Zo hebben we een eigen trainingsruimte en verschillende leerplatfoms. Dat zie je niet in elk bedrijf.” Richie heeft de kans gekregen om een volledige 4-jarige hbo opleiding te doen en als manager heeft hij deel kunnen nemen aan externe trainingen. Richie: “Die opleiding en trainingen hebben mij echt op een hoger niveau gebracht. Dat was niet makkelijk, maar ik ben er echt van overtuigd dat je het meeste leert als het even ‘pijn’ doet, als je op je tenen moet lopen, je hersenen moet kraken.”

Growth mindset

Richie is buiten zijn eigen leercurve vooral gericht op de groei en ontwikkeling van zijn team: “Het allerleukste aan mijn werk is impact maken op zowel resultaat, doelstellingen als op ontwikkeling van medewerkers. Ik probeer steeds de balans te vinden tussen luchtigheid en toch ook confrontatie. En dat doe ik met een gezonde dosis humor en ook door echt aandacht te besteden aan werkenergie en informele zaken.” Tegelijkertijd is groeien en leren niet vrijblijvend. Richie: “Tijdens de bila’s maken we afspraken en bepalen we acties. Kleine stappen om een ontwikkeldoel te behalen. Ik krijg er energie van als ik aan het einde van het jaar veel mensen heb zien groeien op mindset, kennis, gedrag, vaardigheden en dat we daardoor samen een mooi resultaat behalen”.


Tips van Richie

Uit eigen ervaring vertelt Richie: “Het allerbelangrijkste is dat je zelf de regie pakt in je ontwikkeling en dat je open bent in je team en richting je manager over wat je wilt en kunt leren en waar je naar toe wilt groeien. Als manager probeer ik bewust aandacht te besteden aan iedereen, helder te hebben wie welke talenten heeft en waar nog aan gewerkt kan worden en daar in het team open over te zijn: dán komen we samen verder. Dan kunnen we steeds beter gebruik maken van elkaars kwaliteiten en elkaar beter maken. Dit ‘samen beter’ gaat gepaard met verwonderingen, discussies, confrontaties, complimenten, lachen en ook huilen. En dan ben je aan het groeien. Het mooie is: dat kan ook als iedereen online werkt!”

Richie de Vorst (36) woont samen met zijn vriendin en drie kinderen in Den Bosch. Richie is een Feyenoord supporter, houdt van kickboksen en is vaak in voor een wandeling in de natuur. Daarnaast is hij betrokken bij het welzijn van dieren wat tot uiting komt in een vegan life style.


Meer weten over werken en ontwikkelen bij Essent? Neem dan een kijkje op onze website en maak een job alert aan.