Dit is mijn stap: Ilse Steenbergen - Brand Manager

Gepubliceerd op 17 juni 2024
Stel jezelf open! Dat is de belangrijkste tip van Ilse Steenbergen. Zelf maakte zij de stap van Senior Corporate Communicatieadviseur naar Brand Manager. Die kans kreeg zij doordat ze open was over haar ambities én twijfels. Zij kreeg van Essent de ruimte om nieuwe richtingen te verkennen. Lees het verhaal van Ilse.

Van reactieve woordvoering naar een proactieve PR-strategie

Ilse Steenbergen werkt al 13 jaar bij Essent. Ze begon als communicatieadviseur bij Corporate Communicatie en was verantwoordelijk voor het Thought Leadership-platform energieexpert.nl. Ilse vertelt: ‘In die rol ontmoette ik veel collega’s met verschillende disciplines. Mijn netwerk binnen de organisatie en kennis over de verschillende energie-onderwerpen ontwikkelden zich in een razend tempo. Een logische stap was een rol als woordvoerder. Dat was aanvankelijk vooral een reactieve rol. Een journalist heeft een vraag; wij reageren. Essent werd na verloop van tijd commerciëler. Dat sprak me meer aan. We ontwikkelden een proactieve PR-strategie waarbij we zelf meer richting bepaalden.’

Lastige keuzes in een pittige tijd

Ilse verzamelde door de jaren heen rugzak vol mijlpalen en successen. En toen was het tijd voor iets nieuws. Maar wat dan? Ilse twijfelde heel erg: ‘Er kwam een reorganisatie aan en dat is natuurlijk hét moment om voor jezelf ook alles op een rijtje te zetten. Ik wilde een goede keuze maken, maar mijn hoofd zat vol met andere zaken. We kwamen uit de coronaperiode, ik was net verhuisd én ik kreeg twee kindjes binnen 16 maanden. Ik vond het zo lastig om op dat moment een weloverwogen keuze voor mijn werk te maken.’

Tijd is goud waard

Gelukkig stond Ilse er niet alleen voor. Zij licht toe: ‘Mijn leidinggevende was mijn rots in de branding. Na een reorganisatie werd hij manager van het Branding & Media Team, het team dat zich bezighoudt met de positionering van onze merken en merkbeleving van de klant. We hadden al vaker fijn samengewerkt. Ik deelde mijn twijfels en mijn zoektocht met hem. Hij adviseerde me om de tijd te nemen en bood me de kans om bij zijn team te ontdekken wat ik echt leuk vond om te doen. Door de ruimte die ik kreeg, herontdekte ik weer mijn interesse voor consumentengedrag. Wat beweegt iemand om te kiezen voor een merk, dienst of product? Of om te gaan verduurzamen?’


Leren in de praktijk

De ontdekkingstocht van Ilse vond plaats op het moment dat de energiemarkt op zijn kop stond. Heel leerzaam vertelt zij: ‘Het waren bijzondere tijden voor Essent. De energieprijzen gingen door het dak en ondanks dat de meeste mensen begrepen dat Essent hier geen invloed op had, waren ze bij ons wel op zoek naar zekerheid en wat ze konden doen. Wat er toen gaande was in de energiemarkt was ingewikkeld, voor iedereen. Hoe leg je dat goed uit? Het was een heftige tijd, maar erg waardevol om mee te maken.’

‘We werkten interdisciplinair. Tariefspecialisten, online contentspecialisten, communicatieadviseurs; iedereen werkte mee. We ontwikkelden een uitgebreid platform met antwoorden op veel vragen van klanten. Vanuit mijn rol ging ik op zoek naar wat er speelde bij onze klanten en welke emoties zij hadden bij de energiecrisis. We sloten goed aan bij de belevingswereld van de klant en dat werd ontzettend gewaardeerd. We wonnen zelfs een prijs, de SAN Accent, met onze merkcampagne Dat moet je maar net weten.

Een rol die bij Ilse past

Door de ervaring die Ilse kon opdoen, vond ze haar ideale baan in het Branding & Media Team: ‘Ik heb mijn plek gevonden als Brand Manager. Mijn werk gaat eigenlijk vooraf aan wat we communiceren en doen. Mijn focus ligt op merkpositionering en -beleving. Dat is meer de psychologische kant. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen voor de energietransitie in beweging komt? In zijn eigen tempo? En welke rol moeten wij daarin hebben? Ik vind het gaaf om hiermee bezig te mogen zijn. Verder ben ik trots op het vrouwennetwerk Women Energy waar ik lid van ben. Daar ligt de focus ook op bewustwording van je eigen kwaliteiten. Die ruimte is er echt bij Essent. Je kunt alle kanten op!’

Stel jezelf open en durf te twijfelen

Het is soms spannend om uit te spreken dat je niet op je plek zit of dat je een stap naar een ander rol zou willen maken. Ilse adviseert om over die drempel te stappen: ‘Doordat ik mijn onzekerheid heb uitgesproken en de tijd heb genomen, heb ik nu een rol waarin ik gelukkig ben. Dus: stel je zelf open op en durf te twijfelen. En als je even een stap opzij zet, zie je alles anders en sla je bruggen naar iets nieuws!’

Geïnspireerd door het verhaal van Ilse? En wil je ook groeien bij een organisatie waar je de ruimte krijgt voor jouw ontwikkeling? Bekijk hier onze vacatures.