Vorige Data Essenters vertellen: Vanessa Calsado, database marketeer
Volgende Data Essenters vertellen: Bart Steendam, data engineer

Data Essenters vertellen: Jesse Landsman, data analist

Jesse (27) werkt sinds augustus 2020 als data analist bij Essent. Jesse woont in Nijmegen en is gek op koken.

Lees meer

''We verzamelen data met SQL en RapidMiner. We analyseren in Excel en Python.''

Data analisten werken voor én met marketeers

Jesse analyseert data en bouwt dashboards zodat collega’s van marketing, sales en inkoop inzicht krijgen in het effect van de door hen genomen acties. "Ik doe churnanalyses om te bepalen hoe en wanneer we cashback het beste kunnen betalen om zoveel mogelijk klanten te behouden", ligt Jesse toe. In zo’n samenwerking met andere afdelingen bedenken ze samen vooraf met de marketeers hoe de campagne wordt getest en geanalyseerd. "Bijvoorbeeld welke testgroepen willen we creëren? En hoe frequent gaan we evalueren? Kennis van data analyse is daarbij essentieel".


Data optimalisatie

Naast de data verzoeken is er ook voldoende ruimte voor optimalisatie vertelt Jesse. "We proberen interessante elementen uit data te halen, extra informatie over klantgedrag. Zo achterhalen we of mensen bij een bepaalde campagne gebeld, gemaild of beide moeten worden". Vanuit daar wordt bepaald welke aanpak het beste werkt om klanten te behouden. Vervolgens worden met behulp van data science voorspelmodellen gemaakt. "Welk aanbod moeten we wanneer en op welke wijze bieden? Zo gepersonaliseerd mogelijk. Daar werkt een hele keten aan mee. Data scientisten, data analisten en database marketeers".


Van data naar inzichten

Jesse ontwikkelt dashboards in Qlikview. "Dit zijn voornamelijk de inzichten en trends die je over de langere termijn wilt zien. Dit doe ik onder andere voor Boost Base Value. Sinds eind vorig jaar ben ik daarbij betrokken". Op basis van data proberen we klanten binnen te halen en te behouden zegt Jesse. Hij vertelt dat de collega’s van data science hiervoor een model hebben ontwikkeld die de waarde van klanten inschat op verschillende momenten in de tijd. "Ik heb het dashboard van dit model ontwikkeld. Je kunt hiermee de ontwikkeling van waarde volgen en kijken of we on target zijn t.o.v. de gestelde KPI’s, maar ook allerlei doorsnedes en selecties maken, waardoor je kunt verklaren waarom we positief of negatief afwijken van de targets".

Het dashboard van Jesse staat centraal in de optimalisatie van retentie marketing acties. Er wordt veel gebruik van gemaakt door de marketeers. "We sturen steeds minder op aantallen en steeds meer op waarde. Elke week bespreken we dit bij de afdeling Marketing. Ik ben door ook bij aanwezig". Bij een afwijking ten opzichte van een target vertelt Jesse dat ze dan samen uit pluizen wat de oorzaak is. "Ik ben echt een onderdeel van dat projectteam. Ook al werken analisten meer achter de schermen ik ervaar echt dat mijn bijdrage relevant is en dat we samen een team effort neerzetten".