Vorige Data Essenters vertellen: Geert Metsemakers, data scientist
Volgende Data Essenters vertellen: Jesse Landsman, data analist

Data Essenters vertellen: Vanessa Calsado, database marketeer

Vanessa werkt sinds maart 2020 als database marketeer bij Essent. Ze woont in Tiel, komt oorspronkelijk van de Filipijnen, is voor de liefde naar Nederland verhuisd en woont sinds 3 jaar in Nederland. In haar vrije tijd houdt ze van broodbakken, lezen en series kijken op Netflix.

Lees meer

''Iedereen kan zichzelf zijn en zijn of haar mening en expertise inbrengen: We praten heel open over oude problemen en nieuwe ideeën.''

Klanten steeds beter leren kennen en begrijpen

Met data kunnen we klanten steeds beter leren kennen en begrijpen vertelt Vanessa. "We verrijken continu onze data op basis van de resultaten van campagnes en acties. Welke klanten reageren wel? Welke niet? Is er een patroon te ontdekken? Hoe kunnen we hen beter bedienen? Welke timings en kanalen zijn correct? Waar ligt hun behoefte op dit moment?". Zo komt er steeds een betere aansluiting bij de klantwensen. "Op het juiste moment er voor hen zijn", is het doel zegt Vanessa.

Vanessa krijgt energie van de drive bij Essent Data om steeds beter te willen. Ze legt uit dat ze de ruimte en tijd krijgt om samen met collega’s van marketing, analytics en data science campagnes te optimaliseren en voorspellingsmodellen te ontwikkelen. "Als we een verbeterslag opperen kunnen we dat uitvoeren. Zo kunnen we naast de data- en analyseverzoeken van onze collega’s uit de business ook werken aan een krachtigere datababase om zo betere selecties te maken", vertelt Vanessa.

Op het moment werkt Vanessa aan een retentiecampagne van Essent. "Maandelijkse hebben we een campagne voor klanten van wie het contract afloopt. Toen ik bij Essent begon, ben ik gaan werken aan een versie 2.0 van deze campagne. We hebben veel testen gedraaid en continu bekeken en geëvalueerd welke kanalen en welke boodschap het beste werkt bij welke groep klanten".


Betere resultaten door samenwerking in de keten

Vanessa waardeert vooral de manier waarop er wordt samengewerkt en het grote belang dat wordt gehecht aan data en haar werk. "Ik ben echt heel trots op de resultaten die we hebben geboekt met de retentiecampagne, maar vooral op de samenwerking tussen de marketeers, de analist, de scientist en de database marketeer", vertelt ze enthousiast. Ze heeft het gevoel dat mensen er samen iets moois van willen maken. "Dankzij die samenwerking kunnen we direct op signalen van klanten reageren en onze campagne aanpassen".


Data staat centraal bij Essent

Wat ze vooral wil meegeven aan toekomstige collega’s is dat bij Essent echt data centraal staat. "We zijn dan ook continu bezig om het datalandschap vorm te geven. We zijn datadriven en we werken agile met sprints waardoor er naast de analyse- en selectieverzoeken ruimte is om processen te verbeteren". Vanessa vindt het fijn dat ze werkt in een heel dynamische omgeving met veel verschillende projecten. "Bij Essent word je continu op een positieve manier uitgedaagd en daar staat tegenover dat er ruimte is om nieuwe ideeën in te brengen en dat je het vertrouwen krijgt om deze uit te werken en implementeren". En daarnaast krijgt ze geregeld complimentjes over haar werk vertelt ze lachend. "Bij Essent zijn mensen dankbaar en heel complimenteus als het over je werk gaat. Ik voel me echt gewaardeerd".