“Ongeveer een jaar geleden startte ik als verkoopadviseur bij Essent. Vanuit de shop-in-shop adviseer ik klanten van de MediaMarkt over energie. Dit is een leuke, zelfstandige baan waarbij ik nauw samenwerk met collega’s van Essent én met de medewerkers van de MediaMarkt.”
“Ik houd van menselijk contact en doordat ik jarenlang in de horeca heb gewerkt, ben ik niet bang om mensen aan te spreken. Die eigenschap komt me erg goed van pas als verkoopadviseur. Toch zou ik mezelf niet omschrijven als ‘de snelle verkoper’. Ik dring de klant niks op en 'nee' is nee. Maar zijn mensen wél geïnteresseerd? Dan neem ik graag de tijd om alles uit te leggen. Energie is best ingewikkelde materie en voor mij is een gesprek pas geslaagd als de klant alles begrijpt en niet meer met vragen zit. Dat is misschien niet de werkwijze volgens het boekje, maar volgens mij is het wel de meest effectieve manier om mensen te overtuigen.”
Vertrouwen en vrijheid
“In de shop-in-shop van Essent werk je erg zelfstandig. Daar houd ik wel van. Je krijgt alle vrijheid om je werk naar eigen inzicht uit te voeren, zolang je maar presteert en je doelen behaalt. Toch is het zeker niet zo dat ze me laten bungelen en dat ik het allemaal zelf maar moet uitzoeken. Elke verkoopadviseur heeft bijvoorbeeld een coach. In mijn geval is dat Hans, een Senior Verkoopadviseur. We hebben regelmatig contact en bespreken dan of ik ergens tegenaan loop en hoe ik mijn werk nog beter kan uitvoeren. Ook voor praktische vragen kan ik altijd bij hem terecht.”
Een stap hogerop
“In het afgelopen jaar heb ik veel bijgeleerd over verkoop- en gesprekstechniek. Ik vind het leuk om de kennis die ik heb opgedaan weer over te brengen op andere startende verkoopadviseurs. Zo’n coachende rol past dus ook wel bij mij. Gelukkig biedt Essent me de mogelijkheden om door te groeien naar Senior Verkoopadviseur. Ik vind het erg fijn hoe ze meedenken over mijn ontwikkeling.”

Expert in energie
“Ik noemde het al: energie is best ingewikkeld. Om klanten goed te kunnen adviseren, moet je goed op de hoogte zijn. Wat doen de energieprijzen? Zijn er nieuwe regelingen? Wat zijn de laatste technieken? Essent stimuleert dit ook. Zo hebben we maandelijks een meeting met alle verkoopadviseurs waarin nieuwe ontwikkelingen worden besproken. Ik durf wel te stellen dat ik inmiddels een energiespecialist ben. En komt een klant toch met een vraag die ik niet kan beantwoorden? Dan schakel ik een specialist binnen Essent in. Er is altijd wel iemand die kan helpen.”
Klanten vooruit helpen
“Wanneer ik de meeste voldoening haal uit mijn werk? Als klanten laten merken dat ze geholpen zijn met mijn advies. Daarvan herinner ik me nog een mooi voorbeeld: Ik sprak ooit een klant van de MediaMarkt aan en al snel kwam ik erachter dat de man al 25 jaar hetzelfde variabele energiecontract had. Hij was stug en leek niet van plan om iets aan zijn contract te veranderen. Ik stelde hem toch wat vragen en legde hem uit waarom een vast contract voor hem voordeliger kon zijn. Uiteindelijk was hij overtuigd en sloot hij een nieuw contract af. Niet lang daarna zag ik hem terug in onze shop-in-shop. Hij kwam me opzoeken, speciaal om even te laten weten dat hij zo blij was met zijn nieuwe contract. Hoe mooi is dat