Positieve energie houdt Jan in beweging

27 maart 2024

Positieve energie houdt Jan in beweging

“Als ik 200% voor een klant zou kunnen geven, dan zou ik het doen. Anderen helpen zit in me. Gemiddeld pleeg ik per dag zo’n veertig telefoontjes. Dat kost energie, maar ik krijg nog veel meer energie van de blije reacties van klanten die goed zijn geholpen. Ik moet toegeven: dat ik uit België kom, geeft me bij sommige klanten een streepje voor. Mijn Vlaamse accent wordt over het algemeen erg gewaardeerd.

Speciaal gesprek

“Sommige gesprekken zijn net wat specialer. Zo belde er ooit een klant die nog maar een paar weken te leven had. Hij wilde alles goed achterlaten voor zijn vrouw, dus ook de energiecontracten. Daarmee heb ik hem geholpen. Aan het einde van het gesprek bedankte de man me hartelijk, omdat hij wist dat zijn vrouw zich over de energie geen zorgen hoefde te maken. Dat was een bijzonder telefoontje, wat ik nooit zal vergeten.”

Overstap

“In het verleden was ik ondernemer. Om gezondheidsredenen besloot ik een paar jaar geleden wat anders te zoeken. Een baan met meer zekerheid en minder stress. Na een paar fijne gesprekken kon ik beginnen als klantadviseur bij Essent. De eerste paar weken word je intern opgeleid. Net toen ik begon met de opleiding ging Nederland vanwege COVID in lockdown. Niet ideaal om alles vanuit huis te moeten leren, maar gelukkig had ik twee buddies die me geweldig begeleidden. Ze namen de tijd voor me en elk klantgesprek evalueerden we samen. Daarbij benoemden mijn buddies niet de fouten, maar juist de dingen die net wat beter konden. Ik ben hen nog altijd dankbaar en het doet me goed dat ik inmiddels zelf beginnende klantadviseurs mag coachen als buddy. Ook daar krijg ik veel energie van.”

Werk met perspectief

“Hoewel ik de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels heb bereikt, kon ik de afgelopen jaren nog mooie stappen zetten binnen Essent. Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling is hier veel mogelijk. Wat ik waardeer, is dat men oog heeft voor wie je bent en wat je leuk vindt. En heb je ergens moeite mee? Dan ga je daarover in gesprek. Zo heb ik samen met mijn teammanager besloten om te stoppen met chatgesprekken en me alleen met telefonisch klantcontact bezig te houden. Dat past het beste bij me, ik vind het belangrijk om in een gesprek daadwerkelijk iemands stem te horen.”

Bourgondisch team

“Als Vlaming voel ik me in mijn team als een vis in het water. Het is een hele gezellige groep die elke kans aangrijpt om een klein feestje te bouwen. Successen worden gevierd met iets lekkers. Ze noemen ons ook wel het Bourgondische team. Er heerst op onze afdeling een sterk gevoel van saamhorigheid. Als het met een collega even niet lekker gaat, doen we er alles aan om diegene weer bij de groep te betrekken. Kortom: ik zie mezelf hier nog wel een paar jaar werken, en toevallig hoorde ik laatst dat ze me hier ook nog niet kunnen missen.”

Zie jij een baan met afwisseling en leuk klantcontact ook wel zitten? Bekijk hier de vacature.

Meer verhalen van Essenters