Sophie zet een stap extra voor klanten én collega’s
“Ik heb gestudeerd voor secretaresse en receptioniste. Mensen ondersteunen en verzorgen, daar word ik blij van. Als klantadviseur bij Essent ben ik daar altijd mee bezig. Ik help klanten met het afsluiten van een nieuw energiecontract en beantwoord de vragen die ze daarbij hebben. Inmiddels durf ik wel te stellen dat ik een specialist ben op het gebied van energie. Dat moet ook wel. De energiemarkt is de laatste jaren enorm veranderd en behoorlijk complex geworden. Sommige klanten zitten diep in de materie. Ook die moet je goed te woord kunnen staan. Het maakt klantadviseur een uitdagende en afwisselende baan.”
Een goed gesprek
“Naast mijn senior-taken heb ik twee dagen per week klantcontact, via telefoon of via de chat. De sleutel voor een geslaagd gesprek? Een klik maken met de klanten en laten merken dat je een stap extra voor ze wil zetten. Niet dat dat altijd makkelijk gaat. Sommige klanten willen je niet snappen, andere klanten bellen boos op en moet je eerst de tijd geven om hun verhaal te doen. Daar word je tijdens de opleiding goed in getraind. Je leert te luisteren en klantgericht te handelen. Als het bij zo’n klant toch lukt om tot een goede oplossing te komen, geeft dat enorm veel energie. Al met al vind ik dat ik dankbaar werk doe. Ik ben zelfs ooit uit eten gevraagd door een blije klant. Dat zal ik niet snel vergeten.”
Een warm bad
“Het klinkt misschien cliché, maar Essent voelt vanaf het begin als een warm bad. Er is hier weinig hiërarchie, iedereen gaat vriendelijk en informeel met elkaar om. Daardoor voelde ik me binnen Essent al snel op mijn gemak. Ik heb nooit een drempel gevoeld om collega’s aan te spreken. Wanneer je start als klantadviseur, word je eerst vier weken intern opgeleid. Dat is intensief, maar je krijgt goede ondersteuning. Bij vragen kun je altijd bij collega’s terecht en je hoeft ook echt niet bang te zijn om fouten te maken. Daar leer je namelijk van! Na de opleiding word je gestimuleerd om te blijven leren en je eigen weg te bewandelen. Je kunt trainingen volgen, krijgt een opleidingsbudget en wordt goed begeleid. Op die manier ben ik uiteindelijk opgeklommen tot senior klantadviseur.”
Appeltaart van de teammanager
“Wat senior klantadviseur precies inhoudt? Om te beginnen ben ik buddy voor de klantadviseurs in opleiding. Eén keer per week ga ik bij ze zitten. Ik kijk en luister met ze mee en coach waar nodig. Daarnaast help ik de teammanager om het team goed te laten functioneren. We hebben een groot team, maar de sfeer is ontzettend goed. Daar doen we ook echt ons best voor. We gaan informeel met elkaar om en zoeken elkaar op voor persoonlijk contact. We doen ook regelmatig battles. Voor degene die in een week de meeste energiecontracten verkoopt, bakt de teammanager bijvoorbeeld hoogstpersoonlijk een appeltaart.”
Zie jij een baan met afwisseling, leuk klantcontact en verse appeltaart ook wel zitten? Bekijk hier de
vacature.