De eerste 100 dagen van Henriëtte

11 augustus 2020

In mei van dit jaar startte Henriëtte als Directeur C+ Operations bij Essent. Lees hier hoe ze haar eerste 100 dagen heeft ervaren en wat zij als haar missie binnen Essent ziet.

Een nieuwe baan middenin corona, dat lijkt me best bijzonder?

“Ja het was wel even wennen. Hoewel ik de verbinding met collega’s gelukkig snel heb weten te maken. Ik heb behoorlijk wat kennismakingen gehad de laatste tijd. De meeste natuurlijk online maar af en toe ben ik op kantoor in Den Bosch of Zwolle. En om tijdens mijn introductie toch meer persoonlijk contact te hebben, organiseren we af en toe kennismakingen bij collega’s thuis, natuurlijk op veilige afstand. Dat zijn heel leuke, persoonlijke gesprekken. Het is fijn om collega’s ook in het echt te zien. Voor mij belangrijk die omgang met collega’s want ik was ook benieuwd naar de cultuur bij Essent. Die past goed bij mij, we hebben een leuk team en werken met hele goede mensen samen over de afdelingen heen. Én een gemeenschappelijk doel drijft ons, dat helpt. Samen hebben we de ambitie om voorop te lopen en daarin de klant centraal te stellen. En ja, het functionele inwerken via Teams was wel even wennen maar inmiddels ervaar ik ook de voordelen, het kan heel efficiënt werken.”

Van menzis naar Essent

“Ik werkte hiervoor bij Menzis, en daarvoor bij KPN. En de energiemarkt is qua producten en diensten natuurlijk anders, er komen andere zaken bij kijken. Wat mij bijvoorbeeld opviel was de grote media-aandacht om te switchen naar een goedkopere energieleverancier. Dat komt natuurlijk ieder jaar terug. Ik vind dat persoonlijk jammer want we willen onze producten en dienstverlening zo maken dat we meer doen dan enkel concurreren op prijs. Gelukkig lukt ons dat al best aardig bij Essent.

En overeenkomsten tussen Menzis en Essent zijn er natuurlijk ook voldoende. Zo zie ik veel parallellen in de dienstverlening aan klanten. Ook de werkwijze in de sector en de omgang met regulering komen overeen. Daarin neem ik mijn persoonlijke ervaringen mee, maar ook mijn achtergrond in operations, IT en commercie. Die werelden liggen dicht bij elkaar. Dienstverlening wordt steeds digitaler en data gedreven. Hierdoor zitten klanten meer zelf aan de knoppen en zijn wij veel meer adviseur. Via onze website en apps krijgen klanten inzicht in hun energieverbruik en begeleiden wij hen persoonlijk om goede keuzes te maken. Digital en data spelen bij Essent net zo’n grote rol als dat ze bij Menzis doen."


henriëtte's missie

“Als bedrijf hebben we het doel om de grootste energieleverancier van Nederland te blijven en om voorop te lopen in de energietransitie: niet alleen stroom en gas leveren, maar ook energiebesparende oplossingen bieden die bereikbaar en betaalbaar zijn. Ik vind het heel mooi om daaraan bij te dragen. En ik zie het als mijn taak om teams met elkaar te verbinden in ons streven om de beste te zijn en te blijven in klanttevredenheid. Dat willen we behouden door te blijven denken en te werken vanuit klantperspectief. Wat ervaren zij dagelijks in contact met ons? Welke vragen spelen er bij hen? Met klanten als drijfveer richten we ons op zaken die er écht toe doen. Data en analyses spelen daarin een belangrijke rol."

investeren in vakmanschap

“Én onze klantadviseurs, die zijn natuurlijk goud waard. Wanneer je steeds meer richting een adviesrol gaat vraagt dat om vakmanschap. Goed luisteren en doorvragen, zodat je to the point kunt zijn. En je moet weten waar je het over hebt. Dat maakt het vak intensiever voor, vaak jonge, mensen. Die moet je waarderen. Door ze op te leiden, te ontwikkelen en te certificeren. Zo maken we het vak interessant. Gecombineerd met een open mind en een nieuwsgierige instelling naar je omgeving kom je een stuk verder.”

Waar ben je het meest trots op in die eerste 100 dagen?

“Op alle collega’s die thuis gewoon doorgaan en nieuwe collega's, die net als ik in tijden van corona zijn gestart en voornamelijk digitaal hun onboardingsperiode hebben doorlopen. Echt zo knap als je bedenkt dat je privéleven er ineens ook anders ander kwam te zien, met een thuiswerkende partner, kinderen die niet naar school of opvang kunnen doordat ze een vervelend kuchje hebben. En je vaak de oppas (opa’s en oma’s) niet meer kan vragen omdat ze zich in een kwetsbare doelgroep bevinden. En daar sta je dan.. Iedereen mag er wel trots op zijn, hoe goed dat allemaal gaat. En een grote dankjewel naar alle collega’s die dat mogelijk maken!"

Benieuwd wat Essent doet om nieuwe collega's in tijden van COVID-19 goed te onboarden? Lees het volledige verhaal van Paul, Recruitment Business Partner en Product Owner van het Essent onboardingsprogramma op deze pagina.