Ervaar hoe het is om bij Essent te werken. Lees het verhaal van Essenter Karlien, Head of Digital Performance Department.
Ik ben Karlien. Ik ga voor Essent.
Dat Karlien later ‘iets met digital’ zou gaan doen was al vroeg duidelijk. Ze vertelt: “Op mijn 17e bouwde ik al zelf websites, voornamelijk voor kleinere bedrijven bij ons in het dorp. Ik handelde daarnaast in domeinnamen en kan me nog herinneren dat ik een van de eerste was met een eigen e-mailadres. Na mijn middelbare school koos ik ervoor om Digital Media aan Tilburg University te studeren met als afstudeerrichting Artificial Intelligence. En nu, jaren later kan ik nog steeds zeggen dat digital écht mijn passie is. Ik ben altijd werkzaam geweest binnen dit domein omdat het zo’n dynamisch vakgebied is, er valt altijd wel iets nieuws te ontdekken.”
Passie en ondernemerschap
“Die dynamiek vind ik fijn, ik ben geen stilzitter. Ik werk nu weliswaar sinds 2012 bij Essent maar heb iedere 2 tot 4 jaar een stap gemaakt naar een andere rol. Ik ben begonnen als Manager Online Channel Development voor het Essent merk en maakte daarna de stap naar Manager Digital voor het merk energiedirect. In die rol ben ik bijna 4 jaar verantwoordelijk geweest voor het online platform en de online sales. En daar ontstond een idee wat uitmondde in een geheel nieuwe afdeling en mijn nieuwe functie binnen Essent.
Karlien legt uit: “We werkten in die tijd veel samen met externe bureaus voor de inkoop van online media. Denk aan advertenties via de meer bekende kanalen zoals bijvoorbeeld Google, Bing, YouTube, Facebook en Instagram en nieuwere kanalen zoals Digital Out of Home en Digitale radio en Connected TV. Samen met een andere collega raakte ik er steeds meer van overtuigd dat we er veel meer voordeel uit konden halen als we de inkoop van online media zelf zouden gaan verzorgen. We zagen hierbij niet alleen financieel voordeel, maar vooral ook in de betekenis van snelheid, flexibiliteit, het vergroten en behouden van je kennis intern en data ownership. Na het doen van een goed onderzoek en het schrijven van een business case volgde vrij snel akkoord om ‘het maar gewoon te gaan doen’. Hartstikke gaaf om die kans te krijgen!”
Programmatic, SEO, Social …
De Digital Performance Department, die onder leiding van Karlien werd gecreëerd, is inmiddels niet meer weg te denken bij Essent. Karlien: “Vanuit de DPD als centraal punt kopen we nu campagnes in. Dat doen we voor al onze merken (Essent, energiedirect, Vandebron) en voor het gros van onze servicepartners, de onderhoud- en installatiebedrijven door heel Nederland. We zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij initiatieven die er spelen en kunnen dus samen de beste strategische invulling op online gebied opzetten en uitvoeren. Waar we voorheen altijd de afhankelijkheid hadden van het extern bureau kunnen we nu alles zelf. Of het nu gaat om commercieel, corporate of recruitment marketing: met de digital specialisten in m’n team hebben we alles in huis om online vet te knallen.”
Vooroplopen in de markt
In haar huidige functie houdt Karlien zich inmiddels wat minder bezig met de inhoud. “Maar ik ben en blijf een vakidioot. Dus als ik hoor welke nieuwe beta’s en tooling er door het team getest wordt dan wil ik meer weten. Kennisdelen vind ik belangrijk en staat dus iedere week op de agenda in ons team. We volgen webinars, nodigen onze samenwerkingspartners uit (YouTube, Google) of delen zelf kennis in de vorm van kennissessies aan collega’s van anderen afdelingen. We blijven op de hoogte van de nieuwste technieken in digital advertising land en zorgen er op die manier voor dat we voorop blijven lopen in de markt.
Karlien Wolters (41 jaar) woont samen met haar man en twee kinderen in het Brabantse Heesch. Ze doet al jarenlang fanatiek aan kickboksen, houdt ervan een balletje te slaan op de golfbaan en combineert lekker eten graag met een goed glas wijn.
Kom meer te weten over Digital bij Essent of maak een jobalert aan en blijf op de hoogte van onze nieuwste vacatures.