"Hoezo hebben we daar niet eerder aan gedacht?"

15 september 2021

Ervaar hoe het is om bij Essent te werken. Lees het verhaal van Essenter Paul, Sales Support Specialist binnen Sales & Channel Management.


Ik ben Paul. Ik ga voor Essent.

Als Sales Support Specialist beweegt hij continu tussen wat wettelijk gezien mag en moet en wat er commercieel gezien gewenst is vanuit Sales. Paul legt uit: “Ik houd me als specialist bezig met de implementatie en verbeteringen van bedrijfsprocessen die te maken hebben met onze sales aan consumenten en bedrijven. Dit zijn vaak grote, langdurige projecten waaraan wordt gewerkt door multidisciplinaire teams en waar het de kunst is rekening te houden met ieders wensen en toch iets neer te zetten waar iedereen op z’n minst tevreden over is.”


Van opt-out naar opt-in

“Om een voorbeeld te noemen. Ik ben het afgelopen jaar in de lead geweest voor het project rondom de nieuwe opt-in wetgeving. De opt-in is kortgezegd de opvolger van het bel-me-niet-register. Voorheen moest je je als consument registreren als je niet gebeld wilde worden (opt-out). De wetgeving is gewijzigd: je geeft het voortaan als consument of bedrijf aan wanneer je wél gebeld wilt worden. Je begrijpt dat dat impact heeft op onze manier van werken en dus hebben we onder andere samen met onze collega’s bij Compliance en Sales naar gekeken hoe we er binnen de gestelde wettelijke kaders mee om konden gaan.”


Becoming a Customer

“Een ander mooi voorbeeld waarbij de klant echt voorop wordt gezet is het project BAC, ‘Becoming a Customer’. Binnen dit project zijn we bezig om de informatie die Essent ontvangt vanuit onze salespartners te verbeteren. Op het moment dat er een nieuwe klant is geworven, hebben we gegevens nodig. Denk aan onder meer het adres, de startdatum en of het een nieuwe of bestaande klant betreft. Al die informatie moet kloppen om de klantreis zo soepel mogelijk te maken.” “Door onze systemen aan elkaar te koppelen en tientallen controlepunten in te bouwen heeft de klant vanaf het ondertekenen van het contract tot de start van levering nergens meer omkijken naar. Voordat een dergelijke verbetering doorgevoerd is ben je zeker een paar maanden verder. Het is een kwestie van je ergens in vastbijten en dat vraagt soms een lange adem maar dat maakt het niet minder leuk.”


“Simpele oplossingen bedenken is het moeilijkste wat er is”

Paul vindt het ‘heerlijk’ om zo ‘tussen de afdelingen’ in te werken. “Ik vind het mooi om te zien dat, ook wanneer er soms tegengestelde belangen zijn, we er altijd weer samen uit komen. En het gaat altijd om mooie verbeteringen die we treffen. Soms denk je ‘hoezo hebben we hier niet eerder aan gedacht?’ en soms is het gewoon echt geniaal en vernieuwend, iets waar je écht trots op bent. Zo gaat het volgens mij altijd met verbeteringen treffen: sommige oplossingen liggen voor de hand, andere kunnen net zo simpel zijn maar pas worden bedacht na een langer voortraject.”


De drive om te ontwikkelen

Paul vertelt dat er nog talloze verbetertrajecten op de backlog staan. “Het zit in de cultuur van Essent om continu te blijven verbeteren. Dat is mooi, alleen zo groei je als bedrijf. Ik herken het overigens ook in mijn persoonlijke ontwikkeling, het niet stil willen blijven staan. Tijdens mijn eerste jaren bij Essent heb ik naast mijn fulltime baan ook nog de deeltijdstudie hbo Bedrijfskunde gevolgd. Pittige jaren, vrij intensief. Die studie is nu nog maar net afgerond en toch heb ik alweer talloze wensen om mijn kennis te verbreden en skills te verbeteren. Bijvoorbeeld op het gebied van SAFe werken en projectmanagement. Essent investeert optimaal in het volgen van opleidingen, trainingen en cursussen voor wie dat wil dus binnenkort ga ik mezelf daar weer ‘ns wat meer in verdiepen.”


Paul Dane (35 jaar) woont in Veghel en werkt sinds 2018 bij Essent. “Toen ik afgelopen zomer het diploma voor mijn studie behaalde, had ik ineens veel meer vrije tijd. Als groot hondenliefhebber heb ik daarom besloten om een hond te adopteren: een 13-jarige Engelse Stafford Dessy. Haar officiële naam is overigens Desteny maar aangezien ze doof is, hoef ik die naam gelukkig niet in het openbaar te roepen 😉.”

Essent biedt naast de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen, een goed salaris en voldoende verlofdagen nog veel meer. Benieuwd naar Essent als werkgever?Kijk hier.

Meer verhalen van Essenters