‘Klanten voelen onzekerheid, dat maakt het bieden van energie-inzicht nóg belangrijker’

15 juni 2022

Ervaar hoe het is om te werken bij Essent. Lees het verhaal van Essenter Bibi, Journey Manager van de klantreis ‘I Use’.


Ik ben Bibi. Ik ga voor Essent.

Na haar studie Bedrijfskunde in Rotterdam startte Bibi in 2012 als Trainee bij Essent. Affiniteit met de energiebranche had ze op dat moment nog niet. ‘Ik woonde in een huur appartement in Amsterdam en had nog nooit een energiecontract afgesloten. Maar Essent stond er om bekend een goed en uitgebreid trainee programma te bieden met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, dat triggerde me. Het voelde bij uitstek geschikt erachter te komen welke richting ik precies op wilde. En dat pakte goed voor me uit!’


De kleine dingen

Getrouwd, twee kinderen rijker én een verhuizing vanuit de randstad naar Brabant. Veel veranderde in die korte tijd maar één ding bleef ongewijzigd: haar enthousiasme voor werken bij Essent. ‘Ik woon 20 minuten van kantoor, een cadeautje! Precies lang genoeg om goed wakker te worden. En als ik dan na binnenkomst direct even langs de bistro kan voor een lekkere espresso is mijn dag goed begonnen. Afhankelijk van wat er die dag gepland staat zoek ik mijn team op of zoek ik een rustiger plekje. Ons kantoor biedt heel veel mogelijkheden. Eerlijk is eerlijk, het zijn juist die kleine dingen die het werken bij Essent voor mij extra fijn maken.’


Met mijn neus op de klant

Het zijn natuurlijk niet alleen die kleine dingen die Essent tot een fijne werkgever maken. ‘Ik heb altijd ruimte en vertrouwen gekregen om nieuwe dingen op te pakken. Daardoor heb ik al een paar mooie functies gehad, zowel hier in Den Bosch als internationaal. Ik heb mezelf altijd uit kunnen dagen en kunnen groeien.’


Twee jaar geleden maakte Bibi de meest recente stap naar die van Journey Manager. ‘In mijn vorige rollen – Strategisch Marketeer en Development Lead – was ik veel bezig met plannenmakerij, pilots en experimenten. Nu ik in mijn nieuwe rol kan ik dat goed gebruiken maar nu ik midden in de operatie zit met mijn neus op de klant leer ik waar je rekening mee moet houden wanneer je nieuwe plannen succesvol wilt realiseren. Dat past goed bij mijn behoefte om resultaat te behalen en impact te maken.’


Kennis van wat een klant écht wil

‘Met name de adoptie van nieuwe producten, diensten en processen heeft me altijd geboeid. Niet voor niets studeerde ik af op ‘innovatie’. Waarom wordt het een wel een succes en het andere niet? Het heeft te maken met het achterhalen van de diepere klantbehoeften. Die klantbehoeften omzetten in nieuwe en verbeterde klantprocessen dat is wat mijn team van Journey Consultants en ik bij Essent doen, voor beiden merken (Essent en energiedirect). Ervoor zorgen dat klanten inzicht hebben in hun verbruik, weten waar ze aan toe zijn, eenvoudig zelf hun zaken kunnen regelen, hun contract kunnen verlengen of advies krijgen over hun volgende stap in verduurzaming zijn zaken waar je aan kunt denken. En dat consistent door de diverse kanalen heen want het moet niet uitmaken of een klant via chat, mail of telefoon contact met ons zoekt. Wij gaan voor blije klanten!’


In de 6e versnelling

Waar de uitdaging voor Bibi en haar team op dit moment ligt? ‘Die ligt met stip op nr.1 bij het goed informeren en adviseren van klanten over hun verbruik en kosten. Die uitdaging lag er al langere tijd door de energietransitie, steeds meer mensen willen hun huis verduurzamen. En door de oorlog in Oekraïne en explosief stijgende energieprijzen als gevolg is daar een extra dimensie aan toegevoegd. Klanten die het financieel kunnen, willen versneld verduurzamen en tegelijkertijd zorgen de hoge prijzen bij klanten voor onzekerheid. ‘Hoe hoog wordt mijn energierekening en kan ik deze nog betalen?’


Het aantal klanten dat zich verdiept in hun verbruik is verdrievoudigd de afgelopen periode. ‘Het bieden van inzicht in verbruik en kosten en het geven van advies is daarmee nóg belangrijker geworden. We stellen ons ten doel om daarin continu te verbeteren. Of het nu gaat over verduurzamen, besparen of beide. We nemen onze rol richting onze klanten heel serieus, aldus Bibi.’


Over Bibi

Bibi Kool (38 jaar) woont samen met haar man Stefan en kindjes Max en Flip in Vught. Vrije tijd besteedt ze graag aan een rijkgevulde tafel met vrienden en familie. ‘Ik houd van lichte, frisse gerechten. Ik maak bijvoorbeeld regelmatig wat uit de boeken van Ottolenghi en mijn laatst gekochte boek is “Heel veel Veg” (tip!). Op mijn vrije woensdag en in de weekenden breng ik graag tijd door met mijn gezin, het liefst buiten, we zijn veel op pad. Tot rust komen doe ik het liefst door yoga, dat is ook een fijne tegenhanger van achter de kinderen aanhollen😊.

Benieuwd of jij vanuit jouw expertise ook impact kunt maken, net als Bibi? Kijk hier voor onze openstaande vacatures.

Meer verhalen van Essenters