"Trots dat we samen altijd de klant voorop zetten"

14 december 2020

Ervaar hoe het is om te werken bij Essent. Lees het verhaal van Essenter Irma, Senior Marketeer binnen het Base Marketing team (formule Essent) binnen onze afdeling C+ Activatie.

Ik ben Irma. Ik ga voor Essent.

“Ik werk al 14 jaar bij Essent. Om het nog sterker te vertellen: ik heb nergens anders gewerkt. Het is nooit mijn plan geweest om zo lang bij dezelfde werkgever te blijven, maar je hebt binnen Essent zoveel mogelijkheden en kansen. Telkens kwam er weer iets anders op mijn pad. De meest recente stap, die naar de functie van Marketeer, maakte ik in 2015.”


“Essent en energiedirect”

“Binnen Essent hebben we onze marketingactiviteiten opgesplitst: het ene team is verantwoordelijk voor de Essent formule, het andere team voor de formule energiedirect. En binnen die teams zijn weer sub teams: het ene team focust zicht op acquisitie van nieuwe klanten en het andere team op loyalty en retentie van bestaande klanten. Daarbij zijn binnen onze afdeling onder meer het branding team – dat o.a. alle ATL campagnes voert en het CVP team, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van nieuwe proposities, onmisbaar voor ons.”


Volle focus op loyalty en retention

““Het team van 10 collega’s waarin ik werk, richt zich op klantbehoud en E+. Samen zorgen we ervoor dat onze ruim 1,4 miljoen Essent klanten bij ons willen blijven. Dat proberen we te realiseren door middel van diverse acties en activiteiten. Zo ben ik verantwoordelijk voor het klantprogramma ‘Thuisvoordeel’ van Essent. Met dit programma geven we bestaande klanten onder andere korting op het stroomtarief en op producten van onze servicepartners om hun huis te verduurzamen. En we regelen bijvoorbeeld ook Efteling klantdagen voor Thuisvoordeel-leden.

Daarnaast proberen we klanten te behouden door ze een aanbod dat past bij de behoeften van de klant te doen. Bijvoorbeeld aan klanten waarbij het huidige energiecontract bijna afloopt maar ook aan klanten waarvan we weten dat ze zich oriënteren op bijvoorbeeld zonnepanelen. Om een passend aanbod te kunnen doen én te meten of iets wel of niet werkt heb je klantinzicht nodig, dus ik schakel dan ook regelmatig met onze collega’s van het Data & Analytics team die me dat inzicht geven. En die data geeft tegelijkertijd de mogelijkheid om duidelijke targets te stellen en daar hard op te sturen.”


“Gezamenlijke trots door coproductie”

“Binnen ons team werken we multidisciplinair. Dit betekent dat we vanuit verschillende functies uitvoering geven aan een plan. Als je kijkt naar Essent Thuisvoordeel, dan hebben we de afgelopen periode met meerdere experts o.a. een Contentwriter, een Databasemarketeer, een Propositie Specialist en een E-mailmarketeer samengewerkt en ontwikkelstappen bedacht. Dit zorgt voor een optimaal resultaat en een gevoel van een gezamenlijke trots.”


De klant voorop

“Die trots en energie krijg ik ook van de focus die we op de klant hebben. We hebben echt oog voor de klant: wat wil de klant, hoe kunnen we zo relevant mogelijk zijn. De uitdaging hierin verdwijnt nooit want het behouden van klanten is lastig, zeker omdat het gaat om energie. Iedereen levert in basis hetzelfde product en de meeste bedrijven stunten daarbij ook nog eens met flinke welkomstgeschenken. Wij geloven erin dat we niet alleen nieuwe klanten maar juist ook trouwe, bestaande klanten moeten belonen. Klanten die soms wel 20 jaar of langer energie van Essent afnemen. En dat maken we dan ook waar.”


Irma van Woezik (38 jaar) werkt sinds 2006 bij Essent en woont samen met Maurice en zoontjes Fijs en Sef (6 en 3 jaar) in Uden. In haar vrije tijd borrelt ze graag met vrienden. Daarnaast is ze regelmatig te vinden op de tennisbaan en loopt ze, “met lichte tegenzin” wekelijks zo’n 15 km hard.

Meer verhalen van Essenters