“Verbinding maken is extra belangrijk voor nieuwe collega’s”

18 november 2020

Hoe zorg je in dit corona tijdperk voor genoeg verbinding met je collega’s, je team en je organisatie als geheel? Dat blijkt niet altijd even gemakkelijk als iedereen volledig thuiswerkt, laat staan wanneer je als kersverse collega bij Essent binnenkomt. Pas gestarte Essenters Gemma van Dorst en Carolien Hamelink vertellen wat Essent én zijzelf doen om aansluiting te krijgen en te houden bij hun collega’s.

"Fysieke kennismaking is een must"

“Het begint eigenlijk nog voor die eerste werkdag”, vertelt Gemma. “Ik wilde per se naar kantoor tijdens mijn sollicitatieprocedure, dat klinkt misschien heel gek als er bijna niemand in het kantoor is op dat moment, maar voor mij was het belangrijk om meer gevoel te krijgen bij Essent. Wel of geen mensen aanwezig, je proeft hoe dan ook hoe de sfeer is in een gebouw. En natuurlijk wilde ik ook een aantal van m’n toekomstige collega’s in levende lijve ontmoeten. Gelukkig was dat helemaal geen probleem, sterker nog, de wens voor een ontmoeting op kantoor was er vanuit Essent net zo.

Carolien vult aan: “Ja, eens en écht contact maken met toekomstige collega’s? Daarvoor vind ik een fysieke ontmoeting een must. De eerste sollicitatierondes waren bij mij online, tijdens de laatste ronde heb ik het hele team ontmoet op kantoor in Den Bosch voor de presentatie van een opdracht. Momenteel mogen meetings op kantoor alleen plaatsvinden als ze als ‘bedrijfskritisch’ worden bestempeld, het is mooi om te zien dat Essent heeft besloten dat sollicitatiegesprekken daar ook onder vallen. Je doet zo ook recht aan de kandidaat. En ik hoorde van een HR collega dat ze binnenkort met iets nieuws komen om die ‘Essent-experience’ nog beter over te brengen bij sollicitanten, ik ben benieuwd.”

Samen starten op kantoor

“Voor mijn eerste werkdag werd ik uitgenodigd om mijn laptop en telefoon op kantoor op te halen, samen met nog 8 andere nieuwe Essenters. Dat geeft ook meteen een gevoel van saamhorigheid: je bent niet de enige die vanuit huis aan een nieuwe baan begint” vervolgt Carolien. Gemma vult aan: “Wat leuk was, is dat mijn leidinggevende me direct na dat ophaalmoment mee uit lunchen nam, toch leuk op zo’n eerste dag. Ik voelde me meteen echt welkom, een mooi gebaar."


Digitaal onboarden

“Carolien: “De onboardingssessies die daarna volgen zijn wel allemaal digitaal en dat is op zich allemaal nog wel te volgen, die informatie komt naar je toe. Maar ná het onboardingsprogramma begint het pas echt, die nieuwe baan. Dan moet je zelf informatie gaan halen. En in het begin weet je gewoon niet waar je moet beginnen. Iedere nieuwe Essenter krijgt een teambuddy toegewezen, dus dat helpt zeker. En mijn collega’s hebben me er echt doorheen geloodst. Alleen al door al die afkortingen die worden gebruikt, en dat vakjargon, jeetje, dat was even schakelen, haha. Gelukkig ben ik zelf ook proactief, dus ben ik ook vooral veel en vaak gaan bellen met collega’s. Dat moet ook wel, want je wilt toch meer gevoel bij het bedrijf en bij collega’s, wie ze zijn en wat ze doen.”


"Tijdens de weekstart hebben we meer aandacht voor het sociale aspect"

Carolien vervolgt: “Gelukkig helpen de week- en dagstarts daar ook goed bij. Op die manier heb ik steeds meer beeld gekregen bij Essent als organisatie en het werk van mij en m’n collega’s. En belangrijk: ik merk ook dat tijdens die momenten extra aandacht wordt besteed aan het sociale aspect. Ik vind het belangrijk om niet alleen maar functioneel bezig te zijn op een dag maar het ook te hebben over hoe iemands weekend eruitzag, wat je hebt gedaan en hoe het met je gaat.”


Bingo’s, borrels en boardfilmpjes

“Sowieso worden er centraal vanuit Essent en door eigen teams en afdelingen verschillende dingen georganiseerd om die verbinding met elkaar te houden.” zegt Gemma. “Zo komt er maandelijks een videoboodschap vanuit de board voor alle medewerkers, werd er een strategiesafari bedacht en onlangs is de nieuwe merkcampagne ‘Energie van vandaag’ gelanceerd. Met ruim 2500 Essenters een live sneak peak krijgen van de nieuwe Essent commercial, ja dat verbindt zeker!”

Carolien vertelt: “Binnen onze eigen Corporate Affairs afdeling staat binnenkort weer een virtuele borrel gepland. Van tevoren krijgen we allemaal een borrelpakket thuisgestuurd, aan alles wordt gedacht. En ik hoor ook van verschillende teams die samen afspreken om te wandelen, fysiek of virtueel, online bingo’s of escape rooms doen of managers die als verrassing ineens voor de deur staan met een klein cadeautje. Niet alleen leuk maar ook dubbel en dwars nodig, zeker voor ons als nieuwe Essenters!””


Gemma van Dorst woont in Dongen samen met haar vrouw Elin en cavia’s Boef en Japie. Sinds oktober van dit jaar werkt ze als Digital Advertising Specialist binnen de Digital Performance Department van Essent. Moestuinieren, taarten bakken en klussen in huis, zo vult Gemma haar vrije dagen.

Carolien Hamelink woont in Arnhem samen met haar vriend Jeroen en hun kinderen Floris (10 jaar) en Sofie (7 jaar). In september startte ze als Corporate Communications Manager en Senior Woordvoerder bij Essent. In haar vrije tijd is ze momenteel druk met een aanstaande verhuizing: “dat we slechts een kilometer verderop gaan wonen maakt voor de drukte rondom de verhuizing helaas weinig uit”.